mały_głód
Praktykant

Posty: 7 Piw: 2
|
Wysłany: 2009-12-28, 20:22 Szampan dobrze działa na serce
|
|
|
jak podaje Newsweek 2 kieliszki szampana dziennie mogą mieć korzystny wpływ na serce i układ krążenia - wynika z brytyjskich badań, które publikuje pismo "British Journal of Nutrition".
- Nasze badania wykazały, że picie około dwóch kieliszków szampana dziennie może korzystnie oddziaływać na czynność naczyń krwionośnych, w sposób podobny do czerwonego wina. Zawsze zachęcamy, by odpowiedzialnie podchodzić do spożywania alkoholu, ale fakt, że picie szampana w umiarkowanych ilościach może obniżać ryzyko chorób układu krążenia, jak zawał czy udar, jest ekscytującą wiadomością - komentuje dr Jeremy Spencer z Wydziału Nauk o Żywności i Żywieniu Uniwersytetu w Reading.
Doświadczenie przeprowadzone przez jego zespół wśród zdrowych ochotników wykazało, że w kilka godzin po spożyciu szampana dochodzi do rozszerzenia naczyń krwionośnych, co prowadzi do obniżenia ciśnienia krwi. Badacze wykluczyli, że może mieć to związek z samym alkoholem obecnym w szampanie czy dwutlenkiem węgla.
Ich zdaniem, korzystny wpływ szampana na naczynia ma związek z obecnymi w nim roślinnymi związkami z grupy polifenoli pochodzącymi z winogron. Badani pijący szampana wydalali wraz z moczem większe ilości metabolitów tych związków.
Jak tłumaczą naukowcy, polifenole przedłużają działanie tlenku azotu w naczyniach, spowalniając proces usuwania go z krwiobiegu. Gaz ten powoduje rozszerzenie ścianek naczyń i spadek ciśnienia krwi. Zasada działania nitrogliceryny stosowanej przez chorych na dławicę piersiową polega właśnie na zwiększaniu produkcji tlenku azotu w tętnicach.
Poza tym, polifenole obniżają aktywność enzymu o nazwie metaloproteinaza 9 (MMP-9), która m.in. uszkadza ścianki naczyń i nasila procesy zapalne, a przez to może się przyczyniać do rozwoju miażdżycy. Po dłuższym czasie, przy regularnym piciu szampana, te korzystne zmiany mogą się wiązać ze spadkiem ryzyka chorób serca i udaru mózgu. |
|